Photoshopguide - byta ögonfärg!

Tänkte lägga in en ny photoshopguide om hur du kan byta ögonfärg. Jag har adobe photoshop elements 3.0. Fråga gärna om det är ngt du inte förstår!

image157

1. Öppna din bild. :)

image158

2. Zooma in ögonen så mkt som du vill. (Ignorera msn-rutan i hörnet :P )

image159

3. Nu ska vi markera irisarna (?). Till det har jag använt mig av magnetlassoverktyget.(snabbtangent: L). Det följer nämligen färgerna som en magnet! Se till att du har den inställd på "Lägg till i markering". Ett annat bra verktyg att använda är markeringspenslen. I alla fall, markera irisarna nu.

image160

4. Nu ska vi ta bort pupillerna från markeringen. Det gör vi genom att använda samma verktyg, men välja "Subbtrahera från markering" (kolla det inringade området i bilden ovan). Sen markerar (egentligen avmarkerar) du pupillerna!

image161

5. Välj nu en ögonfärg i färgväljaren.

image162

6. Dölj din markering genom att klicka ctrl+H för att kunna se lättare. Sen klickar du på ctrl+U för att få upp rutan som du ser i bilden. Nu ska du välja "Färga" i en kryssa-i-ruta. (Den lilla ringen på bilden). Sen är det bara att "leka" lite med pilarna i rutan där det står "nyans", "mättnad" och "ljusare". Klicka på OK. Klicka på ctrl+H igen för att få fram din markering och avmarkera sen. KLAR! :D

image163

Så här fint blev det ;)

Kommentarer
Postat av: Linnea

Mycket bra photoshopguide! Jag har photoshop CS3 och jag har gjort precis som du sagt, och det funkar, tills jag ska ändra färgen.. hur jag än gör så kan jag inte färga irisarna, något tips eller så?

Kram Linnea

2008-07-22 @ 21:48:46
Postat av: evelina

Tack för hjälpen ! Allt gick superbra :)

Från och med nu kommer jag att fortsätta att läsa din blogg :) Kolla gärna in resultatet på min blogg :) Ha det bra!

2008-11-30 @ 23:15:31
URL: http://evelinski.blogg.se/

Här kan du kommentera:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

E-mail: (visas ej)

Hemsida elr blogg?

Skriv din kommentar:

Trackback
RSS 2.0